Förslag dyker upp efter det att du har skrivit in din sökning. Använd upp- och nedåtpilarna för att granska. Tryck på Enter för att välja. Om markeringen är en mening kommer den meningen att skickas till sökrutan. Om förslaget är en länk navigerar webbläsaren till den sidan.
Community-policy

Omboknings- och återbetalningspolicy för Luxe

Denna artikel har översatts automatiskt.

Denna policy gäller endast för Luxe-bokningar som bokas före 2 november 2023. Bokningar som bokats den 2 november 2023 är föremål för vår omboknings- och återbetalningspolicy.

Ikraftträdandedatum: 29 april 2022

Denna lyxiga omboknings- och återbetalningspolicy förklarar hur vi kommer att hjälpa till med att omboka en bokning och hur vi hanterar återbetalningar för Luxe-bokningar när en värd avbokar en bokning eller ett annat reseproblem stör en vistelse. Denna policy gäller utöver Airbnb Luxe Guest Booking Agreement.

Vad händer om en värd avbokar före incheckning

Om en värd avbokar en bokning före incheckning kommer vi att hjälpa gästen att hitta och boka jämförbara boenden så gott vi kan. Om vi inte kan hitta jämförbara boenden eller om gästen väljer att inte boka en ny bokning kommer gästen att få en fullständig återbetalning.

Vad händer om ett annat reseproblem stör en vistelse

Andra reseproblem måste rapporteras till oss genom att kontakta Support senast 72 timmar efter upptäckten. Om vi kommer fram till att ett reseproblem har stört vistelsen kan vi, beroende på omständigheterna, ge en fullständig eller delvis återbetalning. Vi kan också hjälpa gästen att hitta jämförbara eller bättre boenden. Det återbetalade beloppet, om något, beror på svårighetsgraden av reseproblemet, påverkan på gästen, den del av vistelsen som påverkas och om gästen lämnar boendet. Om gästen lämnar boendet på grund av ett materiellt reseproblem och kontaktar oss kommer vi att erbjuda hjälp med att hitta jämförbara eller bättre boenden för de återstående nätterna av vistelsen.

Vilka reseproblem omfattas

Termen "reseproblem" avser dessa situationer:

  • Värden avbokar bokningen före incheckning.
  • Värden ger inte tillgång till boendet.
  • Boenden är inte beboeliga vid incheckning av någon av följande skäl:
    • De är inte någorlunda rena och sanitära, inklusive sängkläder och handdukar.
    • De innehåller säkerhets- eller hälsofaror.
    • De innehåller skadedjur.
  • Annonsen innehåller en väsentlig felaktighet, till exempel:
    • Fel typ eller antal rum (t.ex. sovrum, badrum, kök eller andra rum).
    • Fel läge för boendet.
    • Särskild bekvämlighet eller funktion som beskrivs i annonsen är inte närvarande eller fungerar inte (t.ex. pool; bubbelpool; badrum - toalett, dusch eller badkar; kök - handfat, spis, kylskåp eller andra större apparater; elektriska, värme- eller luftkonditioneringssystem).
    • Specialbekvämlighet som beskrivs i annonsen kräver en extra kostnad som inte angavs i annonsen.

Hur påståenden fungerar

För att vara berättigad till hjälp med ombokning eller återbetalning kan gästen som gjorde bokningen skicka in ett anspråk genom att kontakta kundtjänst. Anspråk måste göras till oss senast 72 timmar efter upptäckten av reseproblemet och stöds av relevanta bevis, t.ex. fotografier eller bekräftelse av värdens villkor. Vi kommer att avgöra om ett reseproblem har inträffat genom att utvärdera tillgängliga bevis.

Hur denna policy påverkar värdar

Om en värd avbokar en vistelse måste värden återbetala eventuella betalningar som gjorts till hen i samband med vistelsen. Där vi ådrar oss kostnader för att hjälpa en gäst att hitta eller boka jämförbara eller bättre boenden på grund av avbokning av en värd eller ett annat reseproblem kommer vi att ha rätt att återkräva sådana kostnader från värden i enlighet med våra villkor, policyer och eventuella avtal med våra värdar.

Under de flesta omständigheter kommer vi att försöka bekräfta en gästs anspråk med sin värd. Värdar kan också bestrida ett reseproblem genom att kontakta kundtjänst.

Andra saker att vara medveten om

Denna policy gäller för alla Luxe-bokningar som bokats före 2 november 2023. Luxe-bokningar bokas på Airbnb-plattformen och hanteras av Luxury Retreats. Observera att Airbnbs omboknings- och återbetalningspolicy och Airbnbs policy för större störningar inte gäller för Luxe-bokningar som bokas före den 2 november 2023. När denna policy gäller kontrollerar och har den företräde framför bokningens avbokningspolicy.

Innan gästen skickar in ett anspråk måste gästen meddela Airbnbs kundtjänst eller fastighetsförvaltaren på plats för att försöka lösa reseproblemet direkt. Vi kan minska beloppet för eventuell återbetalning eller justera eventuell ombokningshjälp enligt denna policy för att återspegla eventuell återbetalning eller annan lättnad som tillhandahålls direkt av en värd. Som en del av att tillhandahålla ombokningshjälp kan vi komma att, men är inte skyldiga att betala för eller bidra till kostnaden för nya boenden. Vi kan också ge gäster möjlighet att tillämpa värdet av en avbokad bokning på nya boenden, eller att få resekredit, i stället för att få en kontant återbetalning.

Om en gäst visar att punktlig rapportering av ett reseproblem inte var möjligt kan vi tillåta sen rapportering av reseproblemet enligt denna policy. Reseproblem som orsakas av gästen, medresenärer eller deras inbjudna eller husdjur omfattas inte av denna policy. Att skicka in ett bedrägligt anspråk bryter mot våra användarvillkor och kan leda till uppsägning av kontot.

Våra beslut enligt denna policy är bindande, men påverkar inte andra avtalsmässiga eller lagstadgade rättigheter som kan finnas tillgängliga. Alla rättigheter som gäster eller värdar kan behöva för att vidta åtgärder förblir opåverkade. Denna policy är inte försäkring och ingen premie har betalats av någon gäst eller värd. Alla rättigheter och skyldigheter enligt denna policy är personliga för den bokande gästen och värden för bokningen och får inte överföras eller tilldelas. Eventuella ändringar av denna policy kommer att göras i enlighet med våra användarvillkor. Denna policy gäller inte Luxe-bokningar, men gäller inte bokningar av vistelser eller upplevelser.

Om du har några frågor om Luxe Omboknings- och återbetalningspolicy kan du kontakta kundtjänst.

Hjälpte denna artikel?

Relaterade artiklar

  • Så gör du • Gäst

    Avbokningar av Airbnb-äventyr

    Du kan få en full återbetalning för alla äventyr om du avbokar minst 30 dagar innan äventyret är planerat att starta, eller inom 24 timmar efter köpet.
  • Så gör du • Värd

    Tillhandahåller väsentliga bekvämligheter för gäster

    Väsentliga bekvämligheter är de grundläggande föremål som en gäst förväntar sig för en bekväm vistelse, inklusive toalettpapper, tvål, handdukar, kuddar och sängkläder.
  • Så gör du • Gäst

    Om du har ett problem under din vistelse

    Om något oväntat dyker upp under din vistelse ska du skicka ett meddelande till din värd för att diskutera en lösning först. Det är troligt att de kommer att kunna hjälpa dig att åtgärda problemet. Om din värd inte kan hjälpa dig eller om du vill begära en återbetalning kan vi hjälpa till.
Få hjälp med dina bokningar, ditt konto med mera.
Logga in eller bli medlem