Ikraftträdandedatum: 6 februari 2025
Om en värd avbokar en bokning före incheckning har gästen rätt till en fullständig återbetalning, och i förekommande fall kommer Airbnb att hjälpa gästen att hitta ett liknande boende, beroende på tillgänglighet till jämförbar prissättning.
Airbnb kommer i allmänhet att omvandla gästens ursprungliga betalning till en bokningskredit för att underlätta omedelbar ombokning, men gäster kan alltid begära en återbetalning till sin ursprungliga betalningsmetod istället. Om bokningskrediten inte används efter 72 timmar kommer kreditbeloppet att återbetalas till gästens ursprungliga betalningsmetod.
Gäster måste rapportera bokningsproblem inom 72 timmar efter upptäckten. Om vi upptäcker att ett bokningsproblem har stört en gästs vistelse kommer vi att ge gästen en fullständig eller delvis återbetalning, eller hjälpa gästen att hitta ett liknande ställe, beroende på tillgänglighet till jämförbar prissättning. Ombokningshjälp eller det återbetalade beloppet beror på flera faktorer, inklusive svårighetsgraden av bokningsproblemet, påverkan på gästen, den del av vistelsen påverkas, oavsett om gästen lämnar boendet, andra förmildrande faktorer och styrkan till bevis som tillhandahålls för bokningsproblemet.
Termen "Bokningsproblem" avser dessa situationer:
För att begära ombokningshjälp eller en återbetalning måste den gäst som gjorde bokningen kontakta oss eller sin värd inom 72 timmar efter upptäckten av bokningsproblemet. Förfrågningar bör stödjas av relevanta bevis som foton, videoklipp eller bekräftelse av villkoren av värden, som vi kommer att använda för att avgöra om ett bokningsproblem har inträffat.
Om en värd avbokar en bokning eller ett annat bokningsproblem stör en gästs vistelse kommer värden inte att få någon utbetalning eller kommer att få sin utbetalning reducerad med det belopp som återbetalas till sin gäst.
Under de flesta omständigheter kommer vi att försöka bekräfta en gästs rapporterade oro med sin värd. Värdar kan också bestrida en gästs begäran om ett bokningsproblem genom att kontakta oss.
Denna policy är tillämplig i den mån det är tillåtet enligt lag, vilket kan innebära garantier som inte kan uteslutas. När denna policy gäller kontrollerar den och har företräde framför bokningens avbokningspolicy. Innan du skickar en förfrågan till oss, när det är möjligt, måste gästen meddela värden och försöka lösa bokningsproblemet direkt med sin värd. I samband med att lösa problemet kan gäster be om återbetalningar direkt från värdar med hjälp av lösningscentret. Vi kan minska beloppet för eventuell återbetalning eller justera eventuell ombokningshjälp enligt denna policy för att återspegla eventuell återbetalning eller annan lättnad som tillhandahålls direkt av en värd. Som en del av att tillhandahålla ombokningshjälp kan vi komma att, men är inte skyldiga att betala för eller bidra till kostnaden för nya boenden. Vi kan också ge gäster möjlighet att tillämpa värdet av en annullerad bokning på nya boenden, eller för att få resekredit, i stället för en kontant återbetalning.
Om en gäst visar att punktlig rapportering av ett bokningsproblem inte var möjligt kan vi tillåta sen rapportering av bokningsproblemet enligt denna policy. Bokningsproblem som orsakas av gästen, medresenärer eller deras inbjudna eller husdjur omfattas inte av denna policy. Att skicka en bedräglig förfrågan bryter mot våra användarvillkor och kan leda till uppsägning av kontot.
Våra beslut enligt denna policy är bindande, men påverkar inte andra avtalsmässiga eller lagstadgade rättigheter som kan finnas tillgängliga. Alla rättigheter som gäster eller värdar kan behöva för att vidta åtgärder förblir opåverkade. Denna policy är inte försäkring och ingen premie har betalats av någon gäst eller värd. Alla rättigheter och skyldigheter enligt denna policy är personliga för den bokande gästen och värden för bokningen och får inte överföras eller tilldelas. Eventuella ändringar av denna policy kommer att göras i enlighet med våra användarvillkor. Denna policy gäller inte vistelser, men gäller inte bokningar av upplevelser.
Granska den tidigare versionen av den här sidan.