Förslag dyker upp efter det att du har skrivit in din sökning. Använd upp- och nedåtpilarna för att granska. Tryck på Enter för att välja. Om markeringen är en mening kommer den meningen att skickas till sökrutan. Om förslaget är en länk navigerar webbläsaren till den sidan.
Så gör du
Gäst

Debitering för skada

Olyckor är sällsynta, men de händer. Om du, någon du bjuder in eller ett husdjur är ansvariga för skador under en vistelse ska du meddela din värd detta direkt.

Det bästa sättet att göra detta är genom att skicka ett meddelande via Airbnbs webbplats eller app, ifall vårt kundtjänstteam behöver hänvisa till det senare. Om du kan tillhandahålla foton är det också bra.

Om du är öppen med skador ger du din värd så mycket tid som möjligt att åtgärda dem innan nästa gäst anländer. Det ger er också en chans att hitta en lösning utan att involvera Airbnb.

Om ersättningsprocessen

1. Din värd kan be om ersättning

Om din värd anser att du är ansvarig för skador, saknade föremål eller oväntade rengöringskostnader kan hen skicka en begäran om ersättning till dig via vårt lösningscenter. Du har 24 timmar på dig att svara.

  • Om du betalar hela beloppet stängs begäran.
  • Om du betalar ett delbelopp, avvisar eller ignorerar begäran kan din värd involvera Airbnb som ett nästa steg.

2. Din värd kan involvera Airbnb

Om din värd involverar Airbnb kommer en medlem av vårt kundtjänstteam att avgöra om du är ansvarig för skadan och om det belopp som din värd efterfrågar är rimligt. De kommer att göra detta genom att granska bevis som tillhandahålls av din värd, samt eventuella anteckningar som du inkluderade i ditt första svar på din värds begäran. Någon kan också följa upp med dig eller andra som kan ha information om värdens ersättningsbegäran.

3. Airbnb kan komma att be dig att betala

Du får möjlighet att frivilligt skicka in en betalning i tid eller lämna in en överklagan. Om du inte skickar in en betalning i tid eller lämnar in en överklagan, eller om din överklagan avvisas, kommer din betalningsmetod att debiteras. (Detta gäller inte vistelser i Kina, Japan eller Indien.) Du kommer aldrig att debiteras utan förvarning eller möjlighet att överklaga före och efter att du har debiterats. Du har 60 dagar på dig att överklaga efter att du har debiterats.

Det är aldrig roligt att hantera skador, men denna process är utformad för att vara så rättvis som möjligt. För mer information, läs våra användarvillkor och betalningsvillkor.

Hjälpte denna artikel?

Relaterade artiklar

  • Värd

    Egendomsskydd för värdar

    Egendomsskyddet för värdar, en del av AirCover för värdar, ger värdar 3 miljoner USD i skydd i det sällsynta fall ditt boende eller dina til…
  • Gäst

    Säkerhetsdepositioner

    Säkerhetsdepositioner kan krävas antingen av Airbnb eller av värdar. De kan baseras på boendets funktioner och/eller tidpunkten för en bokni…
  • Gäst

    Hur lösningscentret hjälper dig

    Lösningscentret låter dig begära eller skicka pengar för sådant som är relaterat till din Airbnb-resa. Gäster och värdar kan be Airbnb om hj…
Få hjälp med dina bokningar, ditt konto med mera.
Logga in eller bli medlem