Debitering för skada
Olyckor är sällsynta, men de händer. Om du, någon du bjuder in eller ett husdjur är ansvariga för skador under en vistelse ska du meddela din värd detta direkt.
Det bästa sättet att göra detta är genom att skicka ett meddelande via Airbnbs webbplats eller app, ifall vårt kundtjänstteam behöver hänvisa till det senare. Om du kan tillhandahålla foton är det också bra.
Om du är öppen med skador ger du din värd så mycket tid som möjligt att åtgärda dem innan nästa gäst anländer. Det ger er också en chans att hitta en lösning utan att involvera Airbnb.
Om ersättningsprocessen
1. Din värd kan be om ersättning
Om din värd anser att du är ansvarig för skador, saknade föremål eller oväntade rengöringskostnader kan hen skicka en begäran om ersättning till dig via vårt lösningscenter. Du har 24 timmar på dig att svara.
- Om du betalar hela beloppet stängs begäran.
- Om du betalar ett delbelopp, avvisar eller ignorerar begäran kan din värd involvera Airbnb som ett nästa steg.
2. Din värd kan involvera Airbnb
Om din värd involverar Airbnb kommer en medlem av vårt kundtjänstteam att avgöra om du är ansvarig för skadan och om det belopp som din värd efterfrågar är rimligt. De kommer att göra detta genom att granska bevis som tillhandahålls av din värd, samt eventuella anteckningar som du inkluderade i ditt första svar på din värds begäran. Någon kan också följa upp med dig eller andra som kan ha information om värdens ersättningsbegäran.
3. Airbnb kan komma att be dig att betala
Du får möjlighet att frivilligt skicka in en betalning i tid eller lämna in en överklagan. Om du inte skickar in en betalning i tid eller lämnar in en överklagan, eller om din överklagan avvisas, kommer din betalningsmetod att debiteras. (Detta gäller inte vistelser i Kina, Japan eller Indien.) Du kommer aldrig att debiteras utan förvarning eller möjlighet att överklaga före och efter att du har debiterats. Du har 60 dagar på dig att överklaga efter att du har debiterats.
Det är aldrig roligt att hantera skador, men denna process är utformad för att vara så rättvis som möjligt. För mer information, läs våra användarvillkor och betalningsvillkor.
Relaterade artiklar
- Värd
Egendomsskydd för värdar
Egendomsskyddet för värdar, en del av AirCover för värdar, ger värdar 3 miljoner USD i skydd i det sällsynta fall ditt boende eller dina til… - Gäst
Säkerhetsdepositioner
Säkerhetsdepositioner kan krävas antingen av Airbnb eller av värdar. De kan baseras på boendets funktioner och/eller tidpunkten för en bokni… - Gäst
Hur lösningscentret hjälper dig
Lösningscentret låter dig begära eller skicka pengar för sådant som är relaterat till din Airbnb-resa. Gäster och värdar kan be Airbnb om hj…