Förslag dyker upp efter det att du har skrivit in din sökning. Använd upp- och nedåtpilarna för att granska. Tryck på Enter för att välja. Om markeringen är en mening kommer den meningen att skickas till sökrutan. Om förslaget är en länk navigerar webbläsaren till den sidan.
Så gör du

Verifiera din identitet på Airbnb

På Airbnb är förtroende hörnstenen i vår community – där miljontals människor över hela världen litar på varandra när de reser eller är värdar.

En viktig del av att skapa detta förtroende är att verifiera våra användares identitet. Vår process för identitetsverifiering innehåller en serie åtgärder som vi vidtar för att se till att användare inom vår community är äkta, så att alla kan känna sig mer trygga med att använda Airbnb. Alla värdar, medvärdar och gäster som bokar måste vara identitetsverifierade för att kunna använda vår plattform 

Även om ingen process är perfekt syftar detta till att minimera bedrägligt beteende, främja säkerhet och möjliggöra meningsfulla interaktioner i den verkliga världen inom vår community.

Obs!När en användare är identitetsverifierad innebär det att hen tillhandahållit information som vi validerat genom vår process. Även om denna process hjälper till att skydda vår community så är det ingen garanti att någon är den hen utger sig för att vara.

Därför verifierar vi identitet

Att verifiera identiteten på gäster och värdar hjälper oss att:

  • Främja förtroende mellan gäster och värdar
  • Upprätthålla Airbnbs communityriktlinjer
  • Reducera bedrägligt beteende
  • Utföra bakgrundskontroller när detta är tillåtet enligt lag
  • Svara på och utreda säkerhetsfrågor
  • Följa gällande lagar och förordningar, inklusive betalnings- och skattelagstiftning

Så fungerar identitetsverifieringen

Vi kräver att primära värdar, medvärdar och bokande gäster ska verifieras för samtliga vistelser på Airbnb. Vissa Airbnb-upplevelser kan också kräva identitetsverifiering.

Att verifiera din identitet innebär att verifiera vissa personuppgifter som t.ex. ditt juridiska namn, din adress, ditt telefonnummer eller andra kontaktuppgifter. I vissa fall kan vi göra detta utan att någon ytterligare information behövs från dig. I andra fall kan vi behöva be om mer information, enligt beskrivningen nedan.

Oroa dig inte – alla uppgifter rörande din identitet som du tillhandahåller, över ditt namn, delas inte med några värdar eller gäster på Airbnb och hanteras i enlighet med vår Sekretesspolicy.

Vilken information vi ber om

  • Juridiskt namn, adress och/eller annan personlig information: I vissa fall är personlig information allt vi behöver för att verifiera din identitet – men detta beror på några faktorer, inklusive det land du befinner dig i eller om vi upptäcker avvikelser på vår plattform. Vi samlar in ditt juridiska namn under registreringen eller verifieringen, men du kan alltid lägga till ett föredraget förnamn som visas för både värdar och gäster.
  • Foto av din officiella ID-handling: Om vi inte kan verifiera dig med informationen ovan eller om en viss verifieringsmetod inte är tillgänglig eller effektiv i ditt land kan vi komma att be dig att tillhandahålla ett foto av din officiella ID-handling. Det kan vara ett körkort, pass eller nationellt ID-kort. Du kan läsa mer om vilka typer av ID-handlingar som är tillåtna, samt landsspecifika riktlinjer.
  • Selfie: Vi kan komma att behöva be om ett foto av dig själv utöver ovanstående foto av din officiella ID-handling. Oroa dig inte – denna selfie kommer inte att användas i din profil eller visas för andra användare. Om du inte kan tillhandahålla en selfie som matchar din officiella ID-handling kan du kontakta oss för en alternativ verifieringsmetod.

Om du inte kan verifieras med denna information kan du under begränsade omständigheter vara berättigad att tillhandahålla andra bevis på vem du är, som t.ex. en äktenskapslicens eller ett domstolsbeslut, för att slutföra denna process.

Obs: Om du är värd som ett företag kan du bli ombedd att verifiera ytterligare information, till exempel din hemadress eller ditt medborgarskap. Om du är bosatt i EU och tjänar pengar på att hyra ut boenden, tillhandahålla upplevelser eller agera som medvärd – eller om du tjänar pengar på ett boende i EU – kommer du dessutom att bli ombedd att verifiera ytterligare uppgifter.

När vi ber om att få verifiera

Gäster

Som gäst måste du verifiera din identitet när du bokar en vistelse eller när du bokar en upplevelse där värden har krävt verifiering. De flesta användare behöver bara göra detta en gång och vi guidar dig genom alla steg du behöver ta.

Detta sker vanligtvis i kassan – där vi förser dig med en specifik tidsfrist för att slutföra. Under denna tid väntar din bokning och andra kan inte boka dina datum. Vi skickar även påminnelser – såsom e-post, SMS och pushnotiser beroende på dina inställningar – för att hjälpa dig att slutföra bokningen innan tidsfristen löper ut. Om du inte slutför processen inom denna tidslinje kommer din bokning inte att bekräftas.

Värdar

Om du just kommit igång som värd måste du verifiera din identitet när du skapar en annons för en vistelse eller upplevelse för första gången, eller om du har blivit inbjuden att vara en ny medvärd för ett boende. Även om det inte finns någon tidsgräns för värdar att slutföra verifieringen kommer din annons inte att publiceras förrän du är klar. Detta innebär att du inte kan godkänna bokningar förrän du har verifierat din identitet. På samma sätt måste du som medvärd slutföra verifieringen innan du kan godkänna din inbjudan.

Som värd kan vi komma att begära att du genomgår identitetsverifiering med jämna mellanrum. Om du inte slutför detta när du blir ombedd kan din kalender komma att blockeras tills du gjort det.

Slutligen, om du redigerar ditt juridiska namn i ditt Konto, kommer vi även att be dig att verifiera din identitet på nytt. Vi kanske kan göra detta direkt med hjälp av information som du redan har tillhandahållit oss, t.ex. ditt namn och dina kontaktuppgifter – eller så kan du bli ombedd att slutföra andra verifieringssteg. När detta sker påverkas inte eventuella befintliga resor du har bokat, men du kan inte genomföra en ny bokning förrän vi har verifierat ändringen.

Som värd påverkas inte heller dina befintliga bokningar, men din kalender blockeras tills du slutfört verifieringen.

Obs! Om du försöker göra en bokning är det viktigt att du skickar in den information vi behöver så snart som möjligt. Om din incheckning faller inom 12 timmar har du en timme på dig att genomföra verifieringen. Annars måste du slutföra verifieringen inom 12 timmar efter att du gjort din bokning. 

Medan din bokning är väntande under denna tid kommer den inte att bekräftas om du inte kan slutföra verifieringen innan tidsfristen som vi har angett för dig har löpt ut.


Hur lång tid processen tar

När du har skickat in din information tar det vanligtvis mindre än en timme att verifiera din identitet. Detta kan variera beroende på vilket land du bor i och vilken information du angav.

Se till att den information du tillhandahåller är giltig, korrekt och aktuell. Annars kan det ta längre tid att verifiera dig, eller så kan vi behöva följa upp och begära ytterligare information.

Om du är en gäst som gör en bokning – kom ihåg att slutföra verifieringen inom den tidsfrist vi ger dig. Under denna tid väntar din bokning och andra kan inte boka dina datum. Vi skickar även påminnelser – som e-post, SMS och pushnotiser – för att hjälpa dig att slutföra innan tidsfristen löper ut.

Tips om du har problem

  • Kontrollera dina meddelanden Du kan ha fått ytterligare information via SMS, e-post eller telefon. Om du tror att du har missat ett meddelande från oss ska du följa dessa instruktioner.
  • Använd ditt för- och efternamn: Se till att det juridiska namn du tillhandahåller matchar det som finns i offentliga register eller på din officiella ID-handling. Om ditt juridiska namn är ett annat, till exempel efter ett äktenskap eller en könsbekräftelse, kan du kontakta vårt kundtjänstteam för att verifiera ett alternativt juridiskt namn med ett myndighetsutfärdat dokument som en äktenskapslicens eller ett domstolsbeslut. Även om du måste använda ett juridiskt namn för verifiering kan du lägga till ett föredraget förnamn som visas för andra gäster och värdar.
  • Tillåt kameraåtkomst Airbnb-appen eller din webbläsare kan behöva tillstånd för att få åtkomst till din kamera. Du kan vanligtvis hitta instruktioner om hur du tillhandahåller dessa behörigheter till Airbnb genom att kontrollera inställningarna i din webbläsare eller app. Om du uppdaterar dessa behörigheter och det fortfarande inte fungerar kan du prova att uppdatera vår app eller webbsida.
  • Använd foton av hög kvalitet: Ta foton i ett väl upplyst rum och kontrollera att fotona är tydliga, inte suddiga, och passar inom de ramar vi anger under processen. För selfies är religiösa huvudbonader accepterade – men se till att vi kan se dina ögon, din näsa och mun. Oroa dig inte – din selfie kommer inte att visas för andra användare på Airbnb eller på din profil.
  • Ta en bild av dig själv i ögonblicket: Om du blir ombedd att ta en selfie, måste den tas av dig vid inlämningsögonblicket och inte vara ett tidigare foto av dig. Oroa dig inte – detta visas inte i din profil eller för andra användare på Airbnb.
  • Använd ett original-ID som inte har löpt ut Se till att det ID du tillhandahåller inte har löpt ut och att det är ett original – alltså att det inte är en fotokopia, PDF-fil eller annan digital kopia. Om ID-handlingen har två sidor, t.ex. ett körkort eller ett nationellt ID-kort, ska du skicka in foton av både fram- och baksidan. Observera att du också kan behöva följa landsspecifika riktlinjer, beroende på var du befinner dig.

Var vi visar din medalj för identitetsverifiering

När du har verifierats får du en medalj för identitetsverifiering. Ditt verifierade märke och status visas på Airbnb som ett rött märke med en bock bredvid din profilbild. Den visas också i din profil under Verifierade uppgifter om [ditt namn]. Om du är värd kan också en identitetsverifierings-etikett visas på din annonssida i värdavsnittet.

Om du är en värd som fungerar som ett stort företag kan du ha skapat flera konton för att hjälpa till att hantera alla dina boenden. I dessa fall kan det hända att dina anslutna värdkonton inte alltid visar märket Identitet verifierad trots att företaget som driver kontot har verifierats.

Förlust av medaljen för identitetsverifiering

Om du ändrar dina personuppgifter, t.ex. ditt juridiska namn, eller tar bort din officiella ID-handling från ditt konto, kan du förlora din medalj för verifierad identitet och behöva verifiera dig igen för att kunna boka eller vara värd för framtida gäster.

    Identitetsinformation som din värd kan be om

    Airbnb delar inte ditt officiella ID med en värd när du bokar. Din värd kan dock komma att be om en officiell ID-handling efter bokning om hen har lagt till information om vad som krävs och varför i annonsbeskrivningen vid bokningstillfället – och endast där det krävs av juridiska skäl eller efterlevnadsskäl i enlighet med Airbnbs policy utanför plattformen.

    Vissa regioner har lagar som kräver att gäster ska registrera sig hos lokala myndigheter. Detta kan göras direkt hos de lokala myndigheterna – eller i boendet av värden för myndigheternas räkning. Med andra ord, om du har bokat en vistelse i en region där detta gäller kan en värd för ett bed and breakfast, vandrarhem, hotell eller annat boende på Airbnb begära denna registrering från dig.

    Så delar och hanterar vi dina data

    Vi är en community som bygger på förtroende. En grundläggande del för att förtjäna det förtroendet är att vara tydliga med hur vi använder din information.

    Endast auktoriserad Airbnb-personal och auktoriserade tredjepartsleverantörer kan komma åt den information du skickar in, och all information lagras och överförs på ett säkert sätt. Vi delar dina identifikationsuppgifter med auktoriserade tredjepartsleverantörer för att hjälpa till att stödja identitetsverifieringsprocessen – inklusive sådana saker som att verifiera din identitet, autentisera dina identitetshandlingar och utföra bakgrundskontroller (där det är tillåtet enligt gällande lag).

    Vi raderar ditt officiella ID efter att en föreskriven lagringsperiod har förflutit för det syfte det samlades in för – såvida vi inte är lagligt skyldiga att behålla det. Observera att efter raderingen av ditt ID fortsätter vi att lagra viss information från det, till exempel ditt födelsedatum, för att hantera ditt konto, juridisk efterlevnad och allmänna säkerhetsändamål. 

    Vi hanterar de uppgifter som samlas in under identitetsverifieringen för de ändamål som beskrivs i vår sekretesspolicy. Exempel på den information vi samlar in och de syften vi kan använda den för finns nedan.

    • Personuppgifter du har tillhandahållit, såsom juridiskt namn, adress och födelsedatum:
      • Stöd för vår identitetsverifieringsprocess enligt ovan
      • Svara på och undersöka säkerhetsproblem för att skydda våra användare på Airbnbs plattform och i hela communityn
      • Svara på och bistå brottsbekämpande myndigheter i deras utredningar, svara på informationsförfrågningar från offentliga organ
      • Upprätthålla Airbnbs community-riktlinjer
      • Efterlevnad av tillämpliga lagar, vilket inkluderar betalnings- och skattelagstiftning
      • Upptäcka bedrägligt beteende
      • Utföra bakgrundskontroller där det är tillåtet enligt gällande lagar
    • Ditt officiella ID eller annan identitetsrelaterad dokumentation du har tillhandahållit:
      • Stöd för vår identitetsverifieringsprocess enligt ovan
      • Svara på och undersöka säkerhetsproblem som involverar användare av plattformen och i hela communityn
      • Svara på och bistå brottsbekämpande myndigheter i deras utredningar
      • Efterlevnad av tillämpliga lagar, vilket inkluderar betalnings- och skattelagstiftning

    Hjälpte denna artikel?

    Relaterade artiklar

    • Gäst

      Skicka in ett ID för verifiering

      Ofta är ditt juridiska namn och adress och/eller annan personlig information tillräckligt för att vi ska kunna verifiera din identitet. Vi k…
    • Gäst

      Fotomatchning

      När du blir ombedd att dela ditt foto-ID hjälper flerstegsprocessen till att säkerställa att dina data är säkra.
    Få hjälp med dina bokningar, ditt konto med mera.
    Logga in eller bli medlem