Skriva ett bra omdöme
Vill du berätta för andra om din senaste gäst eller vistelse? Vi älskar det. Gå till Omdömen på Airbnb för att komma igång.
Krav:
- Gräns på 1 000 tecken
- Måste följa vår Omdömespolicy
Observera att du måste lämna in ditt omdöme inom 14 dagar efter utcheckning – efter 14 dagar kan du inte längre lämna in ett omdöme. Du kan inte heller redigera det du redan har skickat in efter att perioden på 14 dagar har löpt ut eller efter att den andra parten har lämnat in sitt omdöme – beroende på vilket som inträffar först.
Tankestartare
De bästa omdömena är hjälpsamma. Fundera på vad du skulle vilja veta innan du bokar en vistelse eller välkomnar någon till ditt boende. Framhäv saker som:
- Dina interaktioner med din gäst, värd och deras medarbetare – var de trevliga och respektfulla?
- Allt som gjorde vistelsen speciell, t.ex. renlighet, personliga detaljer, bekvämlighet, fantastiskt kaffe
- Praktisk information: Var värden hjälpsam och tillgänglig? Var du nöjd med läget? Var annonsen korrekt?
Du har också möjlighet att lämna privat feedback, vilket kommer att delas när de offentliga omdömena publiceras. Få mer information om hur omdömen fungerar för boenden.
Andra sätt att ge feedback
Om du vill kan du lämna privat feedback till värden eller gästen, vilket bara kommer att delas med dem när de offentliga omdömena publiceras.
Du kan också lämna ett offentligt svar på ett omdöme som någon har lämnat om dig. Du kan inte ta bort omdömet, men du kan rapportera det om du anser att det bryter mot vår omdömespolicy.
Behöver du mer information? Läs mer om hur omdömen för vistelser fungerar.
Vad som delas i offentliga omdömen
För att hjälpa framtida gäster kommer omdömen nu att visa mer uppgifter om de som har lämnat omdömena och kan inkludera:
- Stad, land, kontinent eller region
- Vistelsedatum (t.ex. juni 2023, för tre veckor sedan, idag, osv.)
- Resetyp (t.ex. om gästen reste med barn, i grupp eller med husdjur)
- Vistelsens längd (t.ex. en natt, några nätter, ungefär en vecka eller längre än en vecka)
Denna information kan baseras på offentliga uppgifter på profilsidan för personen som lämnat omdömet eller annan information som angavs när hen blev medlem på Airbnb eller slutförde bokningen. Kontakta oss om du vill dölja denna typ av information.
Redigera ett omdöme
För att uppmuntra till ärliga och opartiska omdömen begränsar vi möjligheten för värdar och gäster att redigera ett omdöme efter att de har skrivit det.
- Om du lämnar ditt omdöme först kan du redigera det när som helst inom omdömesperioden på 14 dagar fram till dess att den andra parten lämnar sitt omdöme
- När båda omdömena har lämnats eller omdömesperioden på 14 dagar har gått ut – beroende på vilket som inträffar först – publiceras båda omdömena automatiskt och inga fler ändringar kan göras
- Gästens och värdens omdömen publiceras samtidigt och kan inte redigeras efter publicering (den andra personen kan inte läsa ditt omdöme och därefter ändra sitt eget)
- Du kan inte begära ändring av ett omdöme som har lämnats om dig, förutom att du kan kontakta oss för att begära en ändring av det pronomen som används för att beskriva dig i omdömet
För upplevelser skrivs omdömen endast av gäster. Du kan redigera ditt omdöme inom 48 timmar efter att du ursprungligen skickat in det, även om omdömet har publicerats. Läs mer om hur omdömen fungerar för upplevelser.
Redigera ditt senaste omdöme
- Gå till Profil > Omdömen du har skrivit
- Välj Omdömen av dig
- Gå till det omdöme du vill redigera och klicka på Redigera
Du måste logga in på ditt konto via en webbläsare för att kunna ändra dina omdömen.
Du måste logga in på ditt konto via en webbläsare för att kunna ändra dina omdömen.
- Gå till Profil > Omdömen du har skrivit
- Välj Omdömen av dig
- Gå till det omdöme du vill redigera och tryck på Redigera
Ta bort omdömen
När ett omdöme du har skrivit har publicerats kan du kontakta oss för att begära att det tas bort.
Om någon annan skrev omdömet kan du inte ta bort det, men du kan rapportera det till oss om du anser att det bryter mot vår omdömespolicy. Observera att någon som har skrivit ett omdöme alltid har rätt att begära att det tas bort.
Vill du berätta för andra om din senaste gäst eller vistelse? Vi älskar det. Gå till Omdömen på Airbnb för att komma igång. Här är några tips om att lämna ett omdöme som kommer att vara till hjälp för andra.
Svara på ett nyligen skrivet omdöme
Du kan publicera ett offentligt svar på ett omdöme som någon har lämnat om dig.
- Klicka på Profil > Omdömen
- Klicka på Omdömen om dig
- Gå till det omdöme du vill svara på och klicka på Lämna ett offentligt svar
- Skriv ditt svar och klicka på Skicka
Du måste logga in på ditt konto via en webbläsare (inte via Airbnb-appen) för att kunna svara på ett omdöme.
Du måste logga in på ditt konto via en webbläsare (inte via Airbnb-appen) för att kunna svara på ett omdöme.
- Tryck på Profil > Omdömen
- Tryck på Omdömen om dig
- Gå till det omdöme du vill svara på och tryck på Lämna ett offentligt svar
- Skriv ditt svar och tryck på Skicka
Ditt svar publiceras omedelbart och du kan inte redigera det i efterhand, så ta god tid på dig och fundera på vad du vill säga.
Relaterade artiklar
- Gäst
Värd- och gästomdömen för vistelser
Vår community bygger på ärliga och transparenta omdömen. Värdar och gäster skriver omdömen när vistelsen har avslutats. Här är information o… - Gäst
Så lång tid har du på dig att skriva ett omdöme
Du har 14 dagar på dig efter utcheckning att skriva ett omdöme om en resa. Du kan även skicka ett meddelande till din värd via er meddelande… Så fungerar omdömen
Omdömen är ett utmärkt sätt för värdar och gäster att ge varandra feedback. Vi har information här om hur omdömen fungerar.