Omdömen från värdar
Omdömen är ett utmärkt sätt för värdar att ge dig feedback efter att din resa har avslutats. Omdömen hjälper även vår bredare community av värdar att förstå vad de kan förvänta sig baserat på tidigare omdömen gällande renlighet, husregler och kommunikation.
Här följer en beskrivning av vad som inkluderas när du får ett omdöme och vad en värd har möjlighet att läsa när du skickar en förfrågan eller bokar en vistelse i framtiden.
Betyg från din värd
Som en del av den frivilliga omdömesprocessen kan värdar betygsätta dig med 1 till 5 stjärnor inom tre kategorier: renlighet, husregler och kommunikation. På samma sätt som stjärnbetyg för värdar sätts dessa kategoribetyg sedan ihop till ett genomsnittligt betyg för vistelsen.
Dina detaljerade betyg för tidigare vistelser, liksom dina övergripande kategoribetyg och genomsnittliga betyg för alla vistelser, kan endast läsas av värdar när du skickar en förfrågan eller bokar ett boende med dem i framtiden. Kategorier med positiva betyg (4–5) kommer att visas med en bockmarkering och negativa betyg (1–3) med en varningsikon.
Betyg används på ett antal olika sätt, och hjälper:
- Nuvarande eller potentiella värdar att bestämma sig för att godkänna en bokningsförfrågan från en gäst;
- Airbnb avgör om en gäst uppfyller en värds krav för Boka direkt;
- Airbnb avgör om en gäst kvalificerar sig som en erfaren gäst som är berättigad att boka vissa boenden; och
- Airbnb avgör om en gäst följer våra grundregler för gäster. Upprepade eller allvarliga överträdelser som rapporterats in via omdömen eller till kundtjänst kan leda till varningar, tillfällig avstängning och/eller borttagning från plattformen.
Offentligt omdöme från din värd
Omdömen är frivilliga, men när värdar väljer att skicka in ett omdöme måste de ge dig ett offentligt omdöme. Värdens omdöme visas på din profil så att alla som klickar eller trycker på din profil kan läsa det.
Vad du gjorde bra
Värdar har möjlighet att lyfta fram vad du gjorde bra (t.ex. höll boendet snyggt och prydligt och i gott skick, tog hand om skräp, skickade användbara meddelanden, var respektfull, svarade alltid, osv.). Om du skickar en förfrågan eller bokar en vistelse med en värd kan hen kontrollera vad andra värdar har lyft fram om dina tidigare vistelser. Positiv feedback kommer att visas bredvid en bockmarkering.
Saker att tänka på inför nästa gång
Om en värd skickar in ett lågt betyg i någon kategori ber vi hen att dela med sig av det som inte fungerade bra under din resa. Med hjälp av denna feedback kan Airbnb sedan föreslå sätt att undvika problem under din nästa resa. Om du skickar en förfrågan eller bokar en vistelse med en värd kan hen kontrollera denna feedback om dina tidigare vistelser. Negativ feedback kommer att visas bredvid en varningsikon.
Privat meddelande från din värd
Du kan få ett privat meddelande från din värd med mer feedback. När du svarar ska du komma ihåg att endast du kan läsa detta meddelande.
Relaterade artiklar
- Gäst
Svara på eller bestrid ett omdöme
Du kan publicera ett offentligt svar på omdömen som andra lämnar åt dig, men du kan inte ta bort dem. Omdömen tas endast bort om de bryter m… - Gäst
Airbnbs omdömespolicy
Vår policy hjälper till att säkerställa hjälpsamma, informativa och korrekta omdömen för gäster och värdar. - Värd
Intäktsgarantiprogrammet
Airbnb erbjuder nya värdar på utvalda platser en intäktsgaranti när de är värd för över tio vistelser på Airbnb inom de första 90 dagarna.