Standarder för gästfrihet
Tips för att hjälpa dig att få bra betyg.
Vad innebär värdskapsstandarder?
Dessa standarder kan hjälpa dig att få bra omdömen för utmärkt och pålitlig gästfrihet. Du kan se hur du ligger till genom att läsa betyg och feedback från dina gäster.
När du går till din kontrollpanel kommer du att se de betyg du har fått gällande kommunikation, incheckning, noggrannhet, renlighet, samt övergripande upplevelse. Du ser också din svarsfrekvens i kontrollpanelen. Om du vill se ditt engagemang för bokningar kan du kontrollera Superhost-sektionen av kontrollpanelen. Och genom att ofta kontrollera din kalender kan du upprätthålla uppdaterad tillgänglighet.
Uppdaterad tillgänglighet
Du ska alltid kunna känna dig säker på att du kan vara värd för en bokning. Om du håller din kalender och annons uppdaterad ökar sannolikheten att du får bokningsförfrågningar du kan godta.
TIPS
  • Uppdatera din kalender för att visa din tillgänglighet så att du inte får bokningsförfrågningar för datum då du är otillgänglig
  • Du kan använda dina inställningar gällande tillgänglighet för att blockera förberedelsetid mellan bokningar, eller för att förhindra att få förfrågningar för samma dag eller avlägsna bokningar
  • Om du ställer in kortaste eller längsta vistelse får du bara förfrågningar om bokningar som matchar dina inställningar
KOM IHÅG
Resenärer som letar efter boenden säger att det kan vara nedslående att bli avböjd, så om du avböjer för många bokningsförfrågningar kan din annons tillfälligt avaktiveras.
Kommunikation
Varje gång en gäst kontaktar dig, oavsett om du har en bokning med gästen eller inte, bör du svara snabbt och visa att du är en uppmärksam och hänsynsfull värd.

Punktliga svar

Hur ofta och snabbt du svarar på bokningsförfrågningar och frågor mäts av din svarsfrekvens.
TIPS
  • Svara på meddelanden och bokningsförfrågningar inom 24 timmar för att behålla en bra svarsfrekvens
  • Om ditt boende inte är tillgängligt eller om en resenär inte kan följa de angivna husreglerna, måste du avböja bokningsförfrågan direkt

Hjälpa dina gäster

Oavsett om du bor tillsammans med dina gäster eller inte är det viktigt att du finns tillgänglig under hela vistelsen. Dina gäster har möjlighet att betygsätta hur tydlig och pålitlig din kommunikation har varit. Ditt genomsnittsbetyg visas på annonssidan.
TIPS
  • Om du bekräftar en bokning och sedan ändrar något i annonsen ska du meddela gästen i förväg
  • Ladda ner Airbnb-appen så att du kan svara på meddelanden var du än befinner dig
  • Om du inte kan närvara när din gäst anländer kan du skicka ett meddelande när han eller hon checkar in och se till att allt gick bra
  • Om du inte kommer att vara i närheten under vistelsen kan du ge dina gäster en lokal kontaktperson
KOM IHÅG
Om din svarsfrekvens blir för låg kan det påverka din placering i sökresultat och du kan få vissa påföljder, t.ex. kan din annons komma att avaktiveras tillfälligt. Det säkerställer att resenärer inte kontaktar dig och ignoreras.
Engagemang för bokningar
När du bekräftar att du kommer att vara värd för någon litar gästen på att du tillmötesgår deras behov. Oavsett om det är en familjesemester eller en affärsresa kan ett oväntat byte av boende vara mycket störande.
Om det oväntade inträffar och du inte kan undvika att annullera en bekräftad bokning bör du tänka på följande:
TIPS
  • Meddela gästen direkt om du blir tvungen att annullera. Då ger du gästen så mycket tid som möjligt att hitta ett nytt boende.
  • Annullera bokningen på Airbnb för att inleda återbetalningsprocessen.
  • Om du känner andra värdar i området kan du be en av dem att ta emot gästen och erbjuda att presentera dem för varandra.
  • Om en förmildrande omständighet eller en säkerhetsrisk föreligger, kan Airbnb komma att göra ett undantag från påföljder vid värdavbokning.
KOM IHÅG
Vi vill att resenärer som bokar via Airbnb ska kunna planera resan i trygghet, så vi tar annulleringar på allvar. Du kan få påföljder, inklusive böter, om du annullerar en bekräftad bokning.
Incheckning
Gäster får betygsätta incheckningen efter vistelsen, så det är ett bra tillfälle att vara extra noga med att tillgodose deras behov. Tänk på att gäster kan vara trötta efter resan, så det är viktigt att ge dem möjlighet till en tydlig och enkel incheckning.
TIPS
  • Meddela hur du vill göra med incheckningen i förväg och se till att du kan fullfölja den
  • Se till att dina gäster vet hur man kontaktar dig om de blir försenade eller har frågor i sista stund
  • Ge dina gäster en detaljerad vägbeskrivning så att de kan hitta till ditt boende och spara tid genom att samla allt i din Husmanual
  • Låt gäster veta om du kommer att välkomna dem vid dörren eller om de ska hämta nyckeln från en förvaringsbox eller granne
Noggrannhet
Värdar och gäster säger ofta att ju tydligare man är med förväntningarna inför en resa, desto bättre blir upplevelsen för alla involverade. Som värd kan du hjälpa resenärer att avgöra om ditt boende passar deras behov genom att tillhandahålla detaljerad information om vad boendet har att erbjuda.
Dina gäster har möjlighet att betygsätta hur korrekt din information var. Om du lägger ner mer möda på profilen och annonssidan lockar du till dig gäster som matchar ditt värdskap, vilket kan leda till bättre betyg.

Informationen i annonsen

TIPS
  • Använd en mängd högkvalitativa foton med bildtexter och skriv en detaljerad beskrivning av utrymmet.
  • Tillhandahåll Husregler som tar upp situationer som är viktiga för dina gäster. Om du inte vill att de tar med sig främmande personer in i utrymmet ska du berätta detta i förväg. Om du inte vill att de röker i ditt boende, säg till från början.
  • Låt gäster veta om det finns delar av bostaden som är avstängda, till exempel en gemensam bakgård eller vindsvåningen.
  • Berätta om oförutsedda faktorer som påverkar gästers vistelse. Om grannen t.ex. precis påbörjade ett bullrigt byggprojekt bör gäster få reda på det. Om man måste gå upp för åtta trappor för att komma till boendet bör du ange det. Om du inte har tillförlitligt varmvatten ska du också ange det.

Dina bekvämligheter

En av sakerna som gör din bostad fantastisk är alla bekvämligheter som gör det extra bekvämt, perfekt för familjer eller lätt att arbeta från.
TIPS
  • Lista alla bekvämligheter du erbjuder och se till att de alla är tillgängliga och i brukligt skick
  • Tillhandahåll Husregler som tar upp situationer som är viktiga för dina gäster. Om du inte vill att de tar med sig främmande personer in i utrymmet ska du berätta detta i förväg. Om du inte vill att de röker i ditt boende, säg till från början.

Ditt pris

Ett mycket högt pris kan få resenärer att tro att bostaden är extra lyxig. De bör inte förvänta sig ett slott om de anländer till en stuga.
KOM IHÅG
Om du ofta får låga betyg gällande korrekt information kan du drabbas av påföljder. Vi vill att resenärer ska kunna lita på att boendet de bokar är samma boende de anländer till.
Renlighet
Ett rent och snyggt boende ser alltid mest inbjudande ut. Gäster kan betygsätta hur rent boendet var och ditt genomsnittsbetyg visas på annonssidan.
Det är viktigt att ha tillräckligt med tid att städa, särskilt när du har bokningar precis efter varandra.
TIPS
  • Städa alla rum som gäster kan använda under vistelsen, särskilt badrum och kök
  • Om du tillhandahåller handdukar och lakan bör de vara rena
  • Du kan ta ut en städavgift och använda de extra pengarna för att betala för städattiraljer eller anlita en professionell städfirma
  • Ha städredskap i utrymmet så att gäster kan ta hand om spill och städa upp efter sig
KOM IHÅG
Om du får genomgående låga renlighetsbetyg kan det leda till påföljder. Resenärer förväntar sig att boendet ska vara rent.
Helhetsupplevelse
Dina gäster har möjlighet att betygsätta sitt helhetsintryck av vistelsen. Genomsnittet av betygen du får visas på annonssidan. Det visas också när en resenär söker efter ett boende och ser annonser som matchar deras sökkriterier. Ett högt helhetsbetyg är alltså ett bra sätt att sticka ut i mängden av sökresultat.
TIPS
  • Kom ihåg att många av dina gäster är långt hemifrån, så försök att förutse vad de behöver, vad de tycker är förvirrande och hur du kan erbjuda hjälp och vägledning.
  • Anpassa varje vistelse efter gästens behov och personlighet – små detaljer kan ge ett stort, bestående intryck.
  • Be om feedback från dina gäster så att de kan hjälpa dig att hitta områden du kan förbättra. De kan berätta för dig personligen, eller lämna privat feedback när de sätter sina betyg.

Värde

Du har kontroll över hur du prissätter ditt boende, men det är viktigt att sätta ett pris som balanserar förväntningar med vad boendet har att erbjuda. Gäster har också möjlighet att betygsätta värdet på ditt boende och ditt genomsnittsbetyg visas på annonssidan.
TIPS
  • Du kan justera dina priser att matcha säsongstrender
  • Om du är värd för första gången kan det vara bra att sänka priset så att du får din första bokning och får lite erfarenhet
KOM IHÅG
Om du får genomgående låga helhetsbetyg kan detta leda till påföljder. Om dina betyg antyder att du har fortsatt svårt att möta gästers förväntningar kan din annons komma att tas bort från hemsidan.

Framgångsrika medvärdar har några saker gemensamt som värd i sina grannskap.

Ge snabba svar
Airbnbs community förlitar sig på tydlig, snabb kommunikation så att värdar och medvärdar kan få bokningar, välkomna gäster, och tjäna extra intäkter. Snabba svar på förfrågningar om hjälp med värdskapet visar på pålitlighet och uppmärksamhet.
TIPS
  • Svara på varje förfrågan om din hjälp med värdskap inom 24 timmar för att upprätthålla din svarsfrekvens.
  • Om du inte har tid att vara medvärd, se till att avannonsera din profil.
Bibehåll tillgänglighet
Du bör alltid vara säker på att du kan vara medvärd för de värdar som söker din hjälp. Om du ser ditt att din profil som medvärd endast visas när du kan vara värd ökar det sannolikheten för att du får förfrågningar du faktiskt kan tacka ja till.
TIPS
  • Håll din profil uppdaterad med alla värdtjänster du har att erbjuda.
  • Om du är för upptagen för att vara medvärd, se till att avannonsera din profil.
Möjliggör bra upplevelser
Små gester kan lämna bestående intryck. Som medvärd får du ett övergripande betyg baserat på allt från kommunikation till utcheckning. Detta betyg återspeglar hela upplevelsen för varje gäst du möter som medvärd.
TIPS
  • Förutse din gästs behov. Detta kan innebära allt från att tillhandahålla en flaska vatten, vägbeskrivning, eller bara ett ordentligt "Välkommen!" för att få honom eller henne att känna sig hemmastadd.
  • Fråga gäster om de behöver något. Starta en konversation för att få möjlighet till ett verkligt toppenomdöme.