För att hjälpa till att skapa bekväma och pålitliga vistelser för gäster kräver vi att värdar följer våra regler gällande:
När värdar får låga betyg kan vi skicka meddelanden för att uppmuntra dem att uppfylla gästernas förväntningar på kvalitet. Upprepade låga betyg indikerar att ett boende eller en värd kanske inte uppfyller gästernas förväntningar på kvalitet.
Konton och annonser bör ha ett högt övergripande omdöme och undvika alltför många låga omdömen. Vi har upptäckt att värdar som får bra omdömen tenderar att fokusera på fyra saker: korrekta annonsdetaljer, att hedra bokningar och återbetalningar, snabb kommunikation och renlighet.
Annonssidan vid bokningstillfället och eventuella ytterligare värduttalanden om boendet bör beskriva boendet korrekt och återspegla de funktioner och bekvämligheter som kommer att vara tillgängliga i boendet från incheckning till utcheckning, inklusive:
Värdar bör hedra godkända bokningar, tillhandahålla en pålitlig incheckningsupplevelse och hedra sina löften om att återbetala eller kompensera gäster i tid.
Värdar eller medvärdar bör vara tillgängliga för att svara på gästers förfrågningar eller oväntade problem som kan uppstå före och under vistelser.
Vi är medvetna om att värdar har många krav på sin tid. Vad som anses vara en rimlig svarstid kan bero på specifika omständigheter, som karaktären på en gästs förfrågan och skedet av deras resa.
Om en gäst till exempel kontaktar en fråga som är väsentlig för vistelsen:
Alla boenden bör vara rena och fria från hälsorisker före gästens incheckning.
Vi är fast beslutna att tillämpa dessa grundregler. När en överträdelse av en grundregel rapporteras kommer Airbnb att försöka kontakta värden för att förstå vad som hänt.
Åtgärder vi vidtar kan inkludera att utbilda värdar om denna policy, utfärda varningar och kräva att värdar tar bort innehåll som ger en felaktig bild av boendet eller vilseleder gäster. När upprepade eller allvarliga överträdelser av dessa grundregler rapporteras kan värdar eller deras boenden stängas av eller tas bort från plattformen, värdar kan hindras från att publicera nya annonser eller förlora sin Superhost-status, medvärdar kan hindras från att delta i medvärdsnätverket eller vara medvärdar för nya boenden och tidpunkten för värd- och medvärdsutbetalningar kan justeras.
Beroende på typen av överträdelse kan Airbnb också vidta andra åtgärder, till exempel att avboka en kommande eller aktiv bokning, återbetala en gäst från en värds utbetalning och/eller kräva att värdar tillhandahåller bevis på att de har tagit itu med problem innan de kan återuppta värdskapet.
Dessutom kan en värd som avbokar en bekräftad bokning, eller anses vara ansvarig för en avbokning, komma att drabbas av andra konsekvenser enligt vår avbokningspolicy för värdar. Airbnb kan avstå från avbokningsavgifter och, i vissa fall, andra konsekvenser om värden avbokar på grund av vissa giltiga skäl som värden inte kan styra över.
Airbnb uppmuntrar gäster att omedelbart rapportera överträdelser av dessa grundregler. När en gäst har att göra med en överträdelse av dessa grundregler ber vi att hen:
Värdar kan överklaga beslut enligt denna policy genom att kontakta kundtjänst eller via länken vi tillhandahåller för att påbörja överklagandeprocessen. När vi granskar överklaganden kommer vi att överväga eventuella ytterligare detaljer som värden tillhandahåller, t.ex. ny eller korrigerad information, överträdelser av vår omdömespolicy eller andra relevanta omständigheter relaterade till överträdelsen.