Vi kräver att värdar följer våra regler för dessa områden, vilket hjälper till att skapa bekväma, pålitliga vistelser för gäster:
Värdar förväntas också upprätthålla höga omdömen, eftersom gäster förväntar sig en konsekvent kvalitetsnivå och använder omdömen för att dela sin upplevelse.
Annonser bör upprätthålla ett högt övergripande omdöme och undvika alltför många låga betyg. Vi har upptäckt att värdar som får bra omdömen tenderar att fokusera på fyra saker: bokningsengagemang, snabb kommunikation, korrekta annonsdetaljer och renlighet.
Värdar bör genomföra godkända bokningar och tillhandahålla en pålitlig incheckningsupplevelse.
Värdar eller medvärdar bör vara tillgängliga för att svara på gästers förfrågningar eller oväntade problem som kan uppstå före och under vistelser.
Vi är medvetna om att värdar har många krav på sin tid. Vad som anses vara en rimlig svarstid kan bero på specifika omständigheter, som karaktären på en gästs förfrågan och skedet av deras resa.
Om en gäst till exempel kontaktar en fråga som är väsentlig för vistelsen:
Annonsidan vid bokningstillfället bör beskriva boendet korrekt och återspegla de funktioner och bekvämligheter som kommer att finnas tillgängliga i boendet från incheckning till utcheckning, inklusive:
Alla boenden bör vara rena och fria från hälsorisker före gästens incheckning.
Airbnb uppmuntrar gäster att omedelbart rapportera överträdelser av dessa grundregler. När en gäst har att göra med en misstänkt eller faktisk överträdelse av dessa grundregler ber vi dem att:
Vi är fast beslutna att tillämpa dessa grundregler. När en överträdelse av grundregeln rapporteras kommer Airbnb att försöka kontakta värden för att förstå vad som hände.
Åtgärder vi vidtar kan inkludera att tillhandahålla information till värdar om denna policy och utfärda varningar. När upprepade eller allvarliga överträdelser av dessa grundregler rapporteras kan värdar eller deras annonser komma att stängas av eller tas bort från plattformen.
Beroende på typen av överträdelse kan Airbnb också vidta andra åtgärder, till exempel att avboka en kommande eller aktiv bokning, återbetala en gäst från en värds utbetalning och/eller kräva att värdar tillhandahåller bevis på att de har tagit itu med problem innan de kan återuppta värdskapet.
Dessutom kan en värd som avbokar en bekräftad bokning, eller anses vara ansvarig för en avbokning, komma att drabbas av andra konsekvenser enligt vår avbokningspolicy för värdar. Airbnb kan avstå från avbokningsavgifter och, i vissa fall, andra konsekvenser om värden avbokar på grund av vissa giltiga skäl som värden inte kan styra över.
Värdar kan överklaga beslut enligt denna policy genom att kontakta kundtjänst eller via länken vi tillhandahåller för att påbörja överklagandeprocessen. När vi granskar överklaganden kommer vi att överväga eventuella ytterligare detaljer som värden tillhandahåller, t.ex. ny eller korrigerad information, överträdelser av vår omdömespolicy eller andra relevanta omständigheter relaterade till överträdelsen.