Förslag dyker upp efter det att du har skrivit in din sökning. Använd upp- och nedåtpilarna för att granska. Tryck på Enter för att välja. Om markeringen är en mening kommer den meningen att skickas till sökrutan. Om förslaget är en länk navigerar webbläsaren till den sidan.
Community-policy

Grundregler för boendevärdar

Denna artikel har översatts automatiskt.

Vi kräver att värdar följer våra regler för dessa områden, vilket hjälper till att skapa bekväma, pålitliga vistelser för gäster:

  • Bokningsåtagande
  • Tidig kommunikation
  • Annonsens noggrannhet
  • Annons renlighet

Värdar förväntas också upprätthålla höga omdömen, eftersom gäster förväntar sig en konsekvent kvalitetsnivå och använder omdömen för att dela sin upplevelse.

Detaljer om grundreglerna

Positiva betyg för omdömen

Annonser bör upprätthålla ett högt övergripande omdöme och undvika alltför många låga betyg. Vi har upptäckt att värdar som får bra omdömen tenderar att fokusera på fyra saker: bokningsengagemang, snabb kommunikation, korrekta annonsdetaljer och renlighet.

Bokningsåtagande

Värdar bör genomföra godkända bokningar och tillhandahålla en pålitlig incheckningsupplevelse.

  • Avbokningar: Värdar bör inte avboka bekräftade bokningar, såvida det inte finns vissa giltiga skäl som värden inte kan kontrollera. Även i dessa fall bör värdar göra sitt bästa för att avboka med så mycket ledtid som möjligt och kontakta Airbnb om de behöver hjälp.
  • Incheckning: Värdar bör ge sina gäster möjlighet att enkelt komma åt boendet vid incheckning (t.ex. korrekt vägbeskrivning, uppdaterad nyckelkod osv.) och under hela vistelsen.

Tidig kommunikation

Värdar eller medvärdar bör vara tillgängliga för att svara på gästers förfrågningar eller oväntade problem som kan uppstå före och under vistelser.

Vi är medvetna om att värdar har många krav på sin tid. Vad som anses vara en rimlig svarstid kan bero på specifika omständigheter, som karaktären på en gästs förfrågan och skedet av deras resa.

Om en gäst till exempel kontaktar en fråga som är väsentlig för vistelsen:

  • Före vistelsen:
    • Om incheckning är mer än fem dagar bort förväntas värdar svara gäster inom tre dagar efter att ha fått ett meddelande. Det är då gäster sannolikt tar kontakt för ytterligare information för att planera detaljerna för sin resa.
  • Leda fram till incheckning och under vistelsen:
    • Nära incheckningstid, eller om ett problem uppstår under vistelsen (en saknad viktig bekvämlighet, problem med åtkomst till boendet etc.) är det särskilt viktigt att svara snabbt på gästmeddelanden. Under dessa stunder förväntas värdar svara inom en timme på gästmeddelanden som mottagits under lokala dagtid. Utanför lokala dagtid kan Airbnb ge omedelbar hjälp till gäster som står inför ett reseproblem om värden inte svarar.
    • Annars, när en gäst kontaktar dig under vistelsen eller inom fem dagar efter ankomst, är det bäst att svara inom 12 timmar på gästmeddelanden som mottagits under lokala dagtid. Detta beror på att om incheckningen är inom fem dagar kan gäster påbörja sin resa och kan behöva bekräfta slutliga detaljer som incheckningsinstruktioner eller boendets läge.

Boendets noggrannhet

Annonsidan vid bokningstillfället bör beskriva boendet korrekt och återspegla de funktioner och bekvämligheter som kommer att finnas tillgängliga i boendet från incheckning till utcheckning, inklusive:

  • Bokningsinformation: Värdar bör endast ändra detaljerna för en godkänd bokning (datum, pris, etc.) med gästens förhandsgodkännande.
  • Plats: Platsinformationen (kartnål, adress, etc.) på annonssidan ska vara korrekt. Annonsidan bör också avslöja all information om omgivningen som kan påverka ljudnivån.
  • Typ, storlek och integritet: Annonsidan bör korrekt beskriva den typ av boende som erbjuds (eget rum, helt boende etc.), boendets utformning (antal sovrum, storlek på sängar etc.) och nivån av integritet (närvaro av en fastighetsförvaltare på plats, andra gäster, etc.).
  • Boende: Boendet som tillhandahålls bör vara det som bokades, och fotona och beskrivningen på annonssidan bör korrekt representera det tillhandahållna utrymmet. Värdar bör endast ersätta ett boende med ett annat om de har föregående överenskommelse från gästen och gästen har godkänt en reseändringsförfrågan.
  • Bekvämligheter och husregler: Annonsidan bör informera om tillämpliga husregler och korrekt representera alla tillgängliga bekvämligheter (bubbelpool, kök, gym, etc.) och funktioner som erbjuds i boendet. Om boendet annonserar "väsentliga bekvämligheter" bör alla bekvämligheter från denna lista vara tillgängliga för gäster. Om det finns begränsningar som är förknippade med tillgång till bekvämligheter bör dessa också anges fullt ut på annonssidan (till exempel en pool som endast är tillgänglig under vissa timmar eller månader av året).

Annonsens renlighet

Alla boenden bör vara rena och fria från hälsorisker före gästens incheckning.

  • Hälsa och säkerhet: Annonser bör vara fria från hälsorisker (mögel, skadedjur etc.).
  • Renlighet: Värdar bör tillhandahålla boenden som uppfyller en hög standard av renlighet (fri från omfattande damm, djurfläckar, smutsig disk, etc.).
  • Gästomsättning: Värdar bör se till att städa mellan varje vistelse (tvätta, ta ut skräp, dammsuga/sopa, torka av ytor, etc.).

Rapportera en överträdelse

Airbnb uppmuntrar gäster att omedelbart rapportera överträdelser av dessa grundregler. När en gäst har att göra med en misstänkt eller faktisk överträdelse av dessa grundregler ber vi dem att:

  • Kommunicera med värden - värden är i bästa läge för att snabbt lösa problem.
  • Dokumentera problemet med hjälp av meddelandetråden på Airbnb, foton, etc.
  • Om värden inte kan lösa problemet kan du kontakta oss för att rapportera problemet direkt eller begära en återbetalning via lösningscentret.
  • Lämna ett ärligt omdöme med feedback så att värden kan förbättra sig för framtida gäster.

Hålla värdar enligt dessa grundregler

Vi är fast beslutna att tillämpa dessa grundregler. När en överträdelse av grundregeln rapporteras kommer Airbnb att försöka kontakta värden för att förstå vad som hände.

Åtgärder vi vidtar kan inkludera att tillhandahålla information till värdar om denna policy och utfärda varningar. När upprepade eller allvarliga överträdelser av dessa grundregler rapporteras kan värdar eller deras annonser komma att stängas av eller tas bort från plattformen.

Beroende på typen av överträdelse kan Airbnb också vidta andra åtgärder, till exempel att avboka en kommande eller aktiv bokning, återbetala en gäst från en värds utbetalning och/eller kräva att värdar tillhandahåller bevis på att de har tagit itu med problem innan de kan återuppta värdskapet.

Dessutom kan en värd som avbokar en bekräftad bokning, eller anses vara ansvarig för en avbokning, komma att drabbas av andra konsekvenser enligt vår avbokningspolicy för värdar. Airbnb kan avstå från avbokningsavgifter och, i vissa fall, andra konsekvenser om värden avbokar på grund av vissa giltiga skäl som värden inte kan styra över.

Tilltalande överträdelser

Värdar kan överklaga beslut enligt denna policy genom att kontakta kundtjänst eller via länken vi tillhandahåller för att påbörja överklagandeprocessen. När vi granskar överklaganden kommer vi att överväga eventuella ytterligare detaljer som värden tillhandahåller, t.ex. ny eller korrigerad information, överträdelser av vår omdömespolicy eller andra relevanta omständigheter relaterade till överträdelsen.

Hjälpte denna artikel?

Relaterade artiklar

Få hjälp med dina bokningar, ditt konto med mera.
Logga in eller bli medlem