Standarder för värdskap

Vad innebär värdskapsstandarder?

Dessa standarder kan hjälpa dig att få bra omdömen för utmärkt och pålitlig gästfrihet. Du kan se hur du ligger till genom att läsa betyg och feedback från dina gäster.

I din kontrollpanel ser du betyg du har fått gällande kommunikation, incheckning, noggrannhet, renlighet och helhetsupplevelse. Du ser också din svarsfrekvens i kontrollpanelen. Om du vill se ditt engagemang för bokningarska du ta en titt på sektionen Superhost i din kontrollpanel. Genom att ofta kontrollera din kalender bibehåller du uppdaterad tillgänglighet.

Uppdaterad tillgänglighet

Du ska alltid kunna känna dig säker på att du kan vara värd för en bokning. Om du håller din kalender och annons uppdaterad ökar sannolikheten att du får bokningsförfrågningar du kan godta.

  • Uppdatera din kalender för att visa din tillgänglighet så att du inte får bokningsförfrågningar för datum då du är otillgänglig
  • Du kan använda dina tillgänglighetsinställningar för att blockera förberedelsetid mellan bokningar eller förhindra bokningsförfrågningar för samma dag eller långt fram i tiden
  • Om du ställer in kortaste eller längsta vistelse får du bara förfrågningar om bokningar som matchar dina inställningar

Resenärer som letar efter boenden säger att det kan vara nedslående att bli avböjd, så om du avböjer för många bokningsförfrågningar kan din annons tillfälligt avaktiveras.

Kommunikation

Varje gång en gäst kontaktar dig, oavsett om du har en bokning med gästen eller inte, bör du svara snabbt och visa att du är en uppmärksam och hänsynsfull värd.

Snabba svar

Hur ofta och hur punktligt du svarar på frågor och bokningsförfrågningar mäts av din svarsfrekvens.

  • Svara på meddelanden och bokningsförfrågningar inom 24 timmar för att behålla en bra svarsfrekvens
  • Om ditt boende inte är tillgängligt eller om en resenär inte kan följa de angivna husreglerna, måste du avböja bokningsförfrågan direkt
Hjälpa dina gäster

Oavsett om du bor tillsammans med dina gäster eller inte är det viktigt att du finns tillgänglig under hela vistelsen. Dina gäster har möjlighet att betygsätta hur tydlig och pålitlig din kommunikation har varit. Ditt genomsnittsbetyg visas på annonssidan.

  • Om du bekräftar en bokning och sedan ändrar något i annonsen ska du meddela gästen i förväg
  • Ladda ned Airbnb-appen så att du kan svara på meddelanden var du än är
  • Om du inte kan närvara när gästen anländer kan du skicka ett meddelande när de checkar in och se till att allt gick bra
  • Om du inte kommer att vara i området under vistelsen kan du ge gästen en lokal kontaktperson

Om svarsfrekvensen blir för låg kan det påverka din sökningsplacering och du kan få vissa påföljder, till exempel kan annonsen avaktiveras tillfälligt. Det säkerställer att resenärer inte kontaktar dig och ignoreras.

Åtagandefrekvens

Engagemang för bokningar

När du bekräftar att du kommer att vara värd för någon litar gästen på att du tillmötesgår deras behov. Oavsett om det är en familjesemester eller en affärsresa kan ett oväntat byte av boende vara mycket störande.

Om det oväntade inträffar och du inte kan undvika att annullera en bekräftad bokning bör du tänka på följande:

  • Meddela gästen direkt om du blir tvungen att annullera. Då ger du gästen så mycket tid som möjligt att hitta ett nytt boende.
  • Annullera bokningen på Airbnb får att inleda återbetalningsprocessen.
  • Om du känner andra värdar i området kan du be en av dem att ta emot gästen och erbjuda att presentera dem för varandra.
  • När det finns en förmildrande omständighet eller en säkerhetsrisk kan Airbnb göra ett undantag från påföljder vid värdannullering.

Vi vill att resenärer som bokar via Airbnb ska kunna planera resan i trygghet, så vi tar annulleringar på allvar. Du kan få påföljder, inklusive böter, om du annullerar en bekräftad bokning.

Incheckning

Gäster får betygsätta incheckningen efter vistelsen, så det är ett bra tillfälle att vara extra noga med att tillgodose deras behov. Tänk på att gäster kan vara trötta efter resan, så det är viktigt att ge dem möjlighet till en tydlig och enkel incheckning.

  • Meddela hur du vill göra med incheckningen i förväg och se till att du kan fullfölja den
  • Se till att dina gäster vet hur man kontaktar dig om de blir försenade eller har frågor
  • Ge dina gäster en tydlig vägbeskrivning så att de hittar till ditt boende, och spara tid genom att ha med allt i din husmanual
  • Låt gäster veta om du kommer att välkomna dem vid dörren eller om de ska hämta nyckeln från en förvaringsbox eller granne

Noggrannhet

Värdar och gäster säger ofta att ju tydligare man är med förväntningarna inför en resa, desto bättre blir upplevelsen för alla i slutändan. Som värd kan du hjälpa resenärer att avgöra om ditt boende passar bra för deras behov genom att tillhandahålla detaljerad information om vad boendet har att erbjuda.

Dina gäster har möjlighet att betygsätta hur korrekt din information var. Om du lägger ner lite möda på profilen och annonssidan lockar du till dig gäster som matchar ditt sätt att vara värd, vilket kan leda till bättre betyg.

Informationen i annonsen
  • Använd ett flertal högkvalitativa foton med bildtexter och skriv en detaljerad beskrivning av boendet.
  • Skriv husregler som tar upp situationer som gäster behöver vara medvetna om. Om du inte tillåter att dina gäster har vänner på besök ska du berätta det i förväg. Om du inte tillåter rökning inomhus bör du informera om detta.
  • Låt gäster veta om det finns delar av bostaden som är avstängda, till exempel en gemensam bakgård eller vindsvåningen.
  • Berätta om oförutsedda faktorer som påverkar gästers vistelse. Om grannen t.ex. precis påbörjade ett bullrigt byggprojekt bör gäster få reda på det. Om man måste gå upp för åtta trappor för att komma till boendet bör du ange det. Om du inte har tillförlitligt varmvatten ska du också ange det.
Dina bekvämligheter

En av sakerna som gör din bostad fantastisk är alla bekvämligheter som gör det extra bekvämt, perfekt för familjer eller lätt att arbeta från.

  • Ange alla bekvämligheter du erbjuder och se till att de alla är tillgängliga och fungerar
  • Skriv husregler som tar upp situationer som gäster behöver vara medvetna om. Om du inte tillåter att dina gäster har vänner på besök ska du berätta det i förväg. Om du inte tillåter rökning inomhus bör du informera om detta.
Ditt pris

Ett mycket högt pris kan få resenärer att tro att bostaden är extra lyxig. De bör inte förvänta sig ett slott om de anländer till en stuga.

Om du ofta får låga betyg gällande korrekt information kan du drabbas av påföljder. Vi vill att resenärer ska kunna lita på att boendet de bokar är samma boende de anländer till.

Renlighet

Ett rent och snyggt boende ser alltid mest inbjudande ut. Gäster kan betygsätta hur rent boendet var och ditt genomsnittsbetyg visas på annonssidan.

Det är viktigt att ha tillräckligt med tid att städa, särskilt när du har bokningar precis efter varandra.

  • Städa alla rum som gäster kan använda under vistelsen, särskilt badrum och kök
  • Om du tillhandahåller handdukar och lakan bör de vara rena
  • Du kan ta ut en städavgift och använda de extra pengarna till att köpa städutrustning eller anlita en professionell städfirma
  • Ha städredskap i utrymmet så att gäster kan ta hand om spill och städa upp efter sig

Om du får genomgående låga renlighetsbetyg kan det leda till påföljder. Resenärer förväntar sig att boendet ska vara rent.

Vackert hem i Katrineholm

24 Hela stället

Helhetsupplevelse

Dina gäster har möjlighet att betygsätta sitt helhetsintryck av vistelsen. Genomsnittet av betygen du får visas på annonssidan. Det visas också när en resenär söker efter ett boende och ser annonser som matchar deras sökkriterier. Ett högt helhetsbetyg är alltså ett bra sätt att sticka ut i mängden av sökresultat.

  • Kom ihåg att många av dina gäster är långt hemifrån, så försök att förutse vad de behöver, vad de tycker är förvirrande och hur du kan erbjuda hjälp och vägledning.
  • Anpassa varje vistelse efter gästens behov och personlighet – små detaljer kan ge ett stort, bestående intryck.
  • Be om feedback från dina gäster så att de kan hjälpa dig att hitta områden du kan förbättra. De kan berätta för dig personligen, eller lämna privat feedback när de sätter sina betyg.
Värde

Du har kontroll över hur du prissätter ditt boende, men det är viktigt att sätta ett pris som balanserar förväntningar med vad boendet har att erbjuda. Gäster har också möjlighet att betygsätta värdet på ditt boende och ditt genomsnittsbetyg visas på annonssidan.

  • Du kan justera dina priser för att matcha säsongsbaserade trender
  • Om du är värd för första gången kan det vara bra att sänka priset så att du får din första bokning och får lite erfarenhet

Om du får genomgående låga helhetsbetyg kan detta leda till påföljder. Om dina betyg antyder att du har fortsatt svårt att möta gästers förväntningar kan din annons komma att tas bort från hemsidan.