Värdskapet på Airbnb
Skapa bekväma vistelser och få bra omdömen
Vad förväntas av värdar?
Vi vill ge dig tydlig vägledning så att du vet vad som förväntas och kan tillhandahålla en 5-stjärnig vistelse varje gång du delar ditt boende.
Vi ber alla värdar att uppfylla fem grundläggande krav: Totalbetyg, svarsfrekvens, annulleringar, godkännande av bokningar och nödvändiga bekvämligheter. Utöver grunderna får du också omdömen av gäster som bor hos dig.
Redan värd? Kontrollera dina Framsteg för att se hur det går för dig.
Grundläggande krav
För att kunna skapa bekväma och pålitliga vistelser för gäster måste alla boenden och värdar uppfylla fem grundläggande krav.
Nödvändiga bekvämligheter
Under en resa bör varje gäst ha vad de behöver för att duscha och få en god natts sömn. Du uppmuntras att tillhandahålla andra bekvämligheter om du vill, men du måste tillhandahålla åtminstone dessa väsentligheter.
  • Toalettpapper
  • Tvål
  • Sängkläder/lakan
  • Minst en handduk per bokad gäst
  • Minst en kudde per bokad gäst
Var mottaglig
Att svara punktligt när gäster tar kontakt visar att du är en uppmärksam och omtänksam värd. Hur ofta och snabbt du svarar på bokningsförfrågningar och frågor mäts av din svarsfrekvens. Vi ber värdar att svara på dessa typer av meddelanden inom 24 timmar.
Godkänn bokningsförfrågningar
Ingen gäst tycker om att behöva skicka 4 eller 5 förfrågningar för att hitta ett ledigt ställe, så vi förväntar oss att om din kalender visar att ditt boende är ledigt, godkänner du de flesta förfrågningar. Se till att din annonskalender återspeglar de dagar du kan vara värd. På detta sätt är det mer troligt att du får bokningsförfrågningar som du faktiskt kan godkänna. Du kan använda dina inställningar gällande tillgänglighet för att blockera tid mellan bokningar, eller för att förhindra förfrågningar gällande vistelser samma dag eller för långt i framtiden.
Undvik att annullera gäster
Vi ser allvarligt på avbokningar och ber alla värdar att undvika att annullera gäster–deras resplaner beror på detta! Du kommer att bli föremål för påföljder, inklusive ekonomiska straff, om du annullerar en bekräftad bokning. Vi ber att du undviker att annullera bekräftade bokningar om det inte föreligger förmildrande omständigheter.
Få positiva omdömen
Gäster tycker om att veta att de kan förvänta sig en konsekvent kvalitetsnivå, oavsett var de bokar. Vid slutet av varje vistelse kommer gäster att granska sin upplevelse med dig, vilket är ett sätt vi utvärderar dig som värd. Ditt totalbetyg är ditt genomsnittliga betyg från alla gäster du har varit värd för.
Som värd har du även möjlighet att betygsätta gäster–gällande deras renlighet, artighet och kommunikation. Din feedback hjälper oss att se till att gäster behandlar boenden som om det var deras egna. Gäster som konsekvent flaggas av värdar kan komma att bli föremål för påföljder.
Få bra omdömen från gäster
Vi har funnit att värdar som får bra omdömen tenderar att fokusera på fyra saker: Renlighet, exakta annonsuppgifter, en smidig incheckning och proaktiv kommunikation.
Renlighet
Gäster kommer att förvänta sig det rena och städade utrymme som de sett i dina annonsfoton. Se till att du ger dig tillräckligt med tid för att städa mellan gäster, speciellt när du har bokningar som följer direkt på varandra.
Gäster får möjlighet att bedöma renligheten i ditt utrymme, och genomsnittet av dina betyg kommer att visas på din annonssida. Om du konsekvent får låga betyg avseende renlighet kan du bli föremål för påföljder.
VAD SOM FÖRVÄNTAS
  • Rengör varje rum gäster har tillgång till, särskilt sovrum, badrum och kök
  • Kontrollera att det inte finns hår, damm eller mögel på ytor och golv
  • Genomför omställning mellan varje vistelse:
  • Tillhandahåll fräscha sängkläder/lakan och handdukar för gäster
  • Rensa bort sopor, mat och kvarvarande föremål från tidigare gäster
TIPS
  • Sprid ut dina bokningar för att ge dig mer tid att förbereda mellan gäster. Du kan uppdatera dina bokningsinställningar för att blockera en natt eller två innan varje bokning
  • Debitera en städavgift och använd de extra pengarna att betala för rengöringsmedel eller hyra en professionell städservice
  • Lämna städattiraljer i ditt utrymme så att dina gäster kan ta hand om spill och oavsiktlig nedsmutsning
Exakta annonsuppgifter
Att ställa rätt förväntningar inför en resa kan bidra till en bättre upplevelse för både dig och dina gäster. Du kan hjälpa resenärer att avgöra om ditt utrymme uppfyller deras behov genom att tillhandahålla tydlig information och nödvändiga detaljer, som t.ex. om du tillåter husdjur. En detaljerad lista och profil hjälper till att locka de gäster som letar efter ett ställe precis som ditt.
Gäster får möjlighet att bedöma hur exakt den information du tillhandahållit varit.
ANNONSINFORMATION
VAD SOM FÖRVÄNTAS
  • Korrekt och aktuell adress (detta delas först efter det att en gäst har bokat)
  • Detaljer för privatliv i sovrum och badrum är korrekta
  • Annonsfoton representerar utrymmets skick och planering
  • Bekvämligheter är som annonserat, närvarande och funktionella
TIPS
  • Använd ett stort urval högkvalitativa foton med bildtexter och skriv en detaljerad beskrivning av utrymmet
  • Tillhandahåll husregler som adresserar situationer som kommer att vara viktiga för dina gäster. Dina regler kan ge klarhet kring vad du tillåter och inte tillåter, som t.ex. rökning, husdjur eller ytterligare besökare.
  • Låt gäster veta om det finns delar av utrymmet som är avgränsade, t.ex. ett garage eller vinden
  • Var ärlig om oväntade faktorer som kommer att påverka dina gästers vistelse. Dina gäster förtjänar att veta om dina grannar precis påbörjat ett bullrigt byggprojekt eller om man måste gå uppför åtta trappor för att komma till ditt ställe.
BEKVÄMLIGHETER
Lista alla bekvämligheter du erbjuder och se till att alla är tillgängliga och funktionella
PRIS PER NATT
Se till att ditt utrymme matchar det pris du anger. Ett mycket högt pris kan leda resenärer att anta att ditt boende är extra lyxigt. Behöver du hjälp? Prova att titta på annonser för andra boenden i ditt område eller aktivera Smart prissättning.
Enkel incheckning
En tydlig och enkel incheckningsprocess hjälper till att lugna dina gäster efter en dags resa. Gäster kommer att bli ombedda att betygsätta sin upplevelse av incheckningen vid slutet av vistelsen.
TIPS
  • Skapa en incheckningsguide för ditt boende–vi delar den med dina gäster 24 timmar före incheckning, så att de har allt de behöver för att kunna anlända smidigt
  • Om du planerar att möta dina gäster personligen, se till att samordna en incheckningstid i förväg
  • Om du erbjuder självständig incheckning, lägg till dessa uppgifter i sektionen Gästresurser i din annons
  • Se till att dina gäster vet hur man kontaktar dig om de blir försenade på resan eller har frågor i sista stund
  • Tillhandahåll dina gäster detaljerade anvisningar för att komma till ditt ställe—du kan spara tid genom att lägga till allt i din husmanual
Stödja gäster under deras vistelse
Oavsett om du bor i utrymmet med dina gäster är det viktigt att förbli tillgänglig under hela vistelsen. Dina gäster kommer att få möjlighet att bedöma såväl tydlighet som konsekvens av din kommunikation i slutet av vistelsen—och genomsnittet av dessa gästbetyg kommer att visas på din annonssida.
TIPS
  • Var proaktiv i din kommunikation så att gäster vet att du är tillgänglig. Ta kontakt tidigt för att samordna ankomstplaner. Om du inte hälsar dina gäster välkomna själv när de anländer kan du skicka dem ett meddelande vid tiden för incheckning för att se till att allt gått smidigt.
  • Om du bekräftat en bokning och något gällande ditt boende sedan ändras, informera din gäst om detta i förväg.
  • Ladda ner Airbnb-appen så att du kan svara på meddelanden var som helst.
  • Om du inte kommer att vara i närområdet under din vistelse kan du förse dina gäster med en lokal kontaktpunkt.