Det strider mot Airbnbs policy om värdar ber dig att ta bort din bokning från Airbnb eller att kommunicera utanför Airbnbs plattform via en meddelandetjänst (t.ex. WhatsApp, Facebook osv.), sms eller någon annan plattform än Airbnb före bokning. Om du väljer att betala för din bokning utanför Airbnb kommer du att förlora det AirCover-skydd som följer med när du bokar via vår plattform utan extra kostnad.
Med AirCover får du tillgång till vårt globala kundtjänstteam som finns till hands dygnet runt för att hjälpa till med bokning, återbetalningar och ersättningar – och för att förhindra bedrägerier. AirCover hjälper dig också om det uppstår ett allvarligt problem med din bokning som du inte kan lösa med din värd.
I vissa fall kan värdar be dig att betala utanför Airbnb-plattformen, men alla obligatoriska avgifter måste inkluderas i boendets prisspecifikation på betalningssidan. Eventuell betalning för valfria bekvämligheter ska skickas på Airbnb med hjälp av lösningscentret.
Om du lämnar Airbnb blir det svårare för oss att skydda din information och du löper större risk att utsättas för bedrägerier och andra säkerhetsrelaterade problem, t.ex. phishing. Om du betalar via direktinsättning eller banköverföring kan det vara fråga om en bedräglig bokning. Meddela oss omedelbart för att få hjälp. Du kan alltid kontrollera om din bokning bokades via Airbnb.
Om en värd föreslår att du betalar för bokningen utanför Airbnbs plattform eller kommunicerar utanför Airbnbs plattform före bokning bör du rapportera det till oss omedelbart.
Vi gör vårt bästa för att skydda dig genom att granska meddelanden på Airbnbs plattform. Vi blockerar potentiellt farliga meddelanden som innehåller ord eller siffror som kan inkludera kontaktuppgifter eller referenser till andra webbplatser, inklusive externa länkar.
Om du får ett misstänkt meddelande kan du underrätta oss genom att rapportera det eller flagga det.
Läs mer om vår sekretesspolicy.